Τι λέει ο Συνήγορος του Πολίτη για το σχολείο στην κρίση

ο Συνήγορος του Πολίτη στην έκθεσή του για το 2012 αναφέρει:
Το σχολείο στην κρίση
Ο χώρος της πρωτοβάθ?ιας και της δευτεροβάθ?ιας εκπαίδευσης δεν έχει ?είνει ανεπηρέαστος από την οικονο?ική κρίση. Πέρα από τη ?είωση των εσόδων που προορίζονται για τις λειτουργικές δαπάνες των σχολείων, τον περιορισ?ό στις προσλήψεις εκπαιδευτικών, τις συγχωνεύσεις σχολικών ?ονάδων και τις δυσλειτουργίες στις ?εταφορές ?αθητών, που έχουν ά?εσο αντίκτυπο στην ποιότητα της παρεχό?ενης εκπαίδευσης, τα παιδιά, ως ά?εσοι αποδέκτες προβλη?άτων όπως η αύξηση της ανεργίας και η συνεχής ?είωση οικογενειακών εισοδη?άτων, βιώνουν συναισθή?ατα που ενισχύουν την εκδήλωση βίαιων και επιθετικών συ?περιφορών.
Ενδοσχολική Βία
Ο Συνήγορος εξέτασε αρκετές υποθέσεις που αφορούσαν περιστατικά εκδήλωσης βίας και επιθετικότητας στα σχολεία, τόσο της πρωτοβάθ?ιας όσο και της δευτεροβάθ?ιας εκπαίδευσης. Σε όλες τις περιπτώσεις, ο Συνήγορος συνεργάστηκε στενά και σε βάθος χρόνου ?ε τις ε?πλεκό?ενες σχολικές ?ονάδες παρέχοντας ενη?έρωση για το θέ?α, ενεργοποίησε τους σχολικούς συ?βούλους και, όπου αυτό κρίθηκε αναγκαίο, δια?εσολάβησε ώστε να ε?πλακούν οι αρ?όδιες υπηρεσίες προκει?ένου να αξιολογήσουν και να καλύψουν πιθανές ειδικές ανάγκες των παιδιών.
Στην πλειοψηφία των περιπτώσεων η παρέ?βαση του Συνηγόρου, σε συνδυασ?ό ?ε την ενεργοποίηση των αρ?όδιων εκπαιδευτικών υπηρεσιών, ήταν επιτυχής και οδήγησε σε σταδιακή εξο?άλυνση της κατάστασης, τόσο σε ατο?ικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο σχολικής κοινότητας, ?έσα από την εξοικείωση των ε?πλεκό?ενων ?ερών ?ε τους δέοντες χειρισ?ούς και την κινητοποίηση των φορέων. Σε ορισ?ένες ?άλιστα περιπτώσεις αναπτύχθηκαν δράσεις ευαισθητοποίησης στο θέ?α της βίας, ?ε ?ακροπρόθεσ?α θετική επίδραση.
Θεσ?ός των ?αθητικών κοινοτήτων
Μαθητής γυ?νασίου υπέβαλε αναφορά ?ε αντικεί?ενο την παράλειψη τήρησης των διαδικασιών εκλογής που προβλέπονται στον Κανονισ?ό Λειτουργίας Μαθητικών Κοινοτήτων για την ανάδειξη του 5?ελούς και του 15?ελούς συ?βουλίου του σχολείου του, κατά το ?έρος που αφορά την εγκυρότητα των ψηφοδελτίων και του πρακτικού, τη σύσταση εφορευτικής επιτροπής, την κατα?έτρηση ψήφων και την κοινοποίηση των αποτελεσ?άτων, αλλά και για την παράλειψη του διευθυντή να προβεί σε επανάληψη της εκλογικής διαδικασίας. Ο Συνήγορος απευθύνθηκε αρχικά στον διευθυντή, ο οποίος υποβάθ?ισε το γεγονός, και στη συνέχεια στη ?ιεύθυνση ?ευτεροβάθ?ιας Εκπαίδευσης, επιση?αίνοντας τη ?η τήρηση του Κανονισ?ού και την έλλειψη ενη?έρωσης και διαλόγου. Αυτό είχε ως συνέπεια ο ?αθητής να θεωρεί ότι παραβιάστηκαν κανόνες δη?οκρατίας, τη στιγ?ή που στους κύριους στόχους του
σχολείου και του θεσ?ού των ?αθητικών κοινοτήτων περιλα?βάνεται και η εκπαίδευση των ?αθητών στις δη?οκρατικές διαδικασίες, στον διάλογο και στη συνεργασία. Ζήτησε δε να γίνουν συστάσεις προς τον διευθυντή και να προωθηθούν σαφείς οδηγίες σε όλα τα σχολεία της περιοχής σχετικά ?ε την προβλεπό?ενη διαδικασία και κυρίως ?ε το πνεύ?α του νό?ου, ώστε να αποτραπούν ανάλογες πρακτικές που απαξιώνουν τον θεσ?ό στη συνείδηση ?αθητών και εκπαιδευτικών. Η αρ?όδια ?ιεύθυνση αξιοποίησε τις προτάσεις του Συνηγόρου και απέστειλε στα σχολεία αναλυτικές πρακτικές οδηγίες ?ε στόχο την ορθή εφαρ?ογή του θεσ?ού.
?ραστηριότητες για την προώθηση των δικαιω?άτων του παιδιού στα σχολεία
Στο πλαίσιο της ειδικής αρ?οδιότητάς του βάσει του νό?ου 3094/2003 για την προώθηση και προαγωγή των δικαιω?άτων του παιδιού, ο Συνήγορος συνέχισε και κατά το 2012 τις επισκέψεις σε σχολεία όλων των βαθ?ίδων, συζητώντας ιδίως για θέ?ατα όπως οι επιπτώσεις της κρίσης, η σχολική βία, οι διακρίσεις, οι σχέσεις εκπαιδευτικών και ?αθητών, ενώ διεξήχθησαν ο?ιλίες σε η?ερίδες και σε?ινάρια για εκπαιδευτικούς. Η Ο?άδα Εφήβων Συ?βούλων, που λειτουργεί ήδη από το 2009 κατά τα πρότυπα ο?όλογων ευρωπαϊκών θεσ?ών, τη χρονιά αυτή πραγ?ατοποίησε έρευνα ?ε ερωτη?ατολόγιο για τις συνέπειες της κοινωνικής και οικονο?ικής κρίσης στη ζωή των ?αθητών. Τέλος, ο Συνήγορος συνεργάστηκε ?ε την Περιφερειακή ?ιεύθυνση Εκπαίδευσης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και ?ε στελέχη του Προγρά??ατος «Εκπαίδευση των παιδιών της ?ουσουλ?ανικής ?ειονότητας στη Θράκη» για την προώθηση της ισότι?ης εκπαιδευτικής ένταξης των παιδιών που κατοικούν στην περιοχή Αλάν Κουγιού Κο?οτηνής.
πηγή:http://www.synigoros.gr
Επιμέλεια:
Καλοδήμος Δ.

Print Friendly, PDF & Email
Κοινή Χρήση

Σχολιάστε