Τo καινούριο μάθημα στα σχολεία που θα ξεκινά από το Νηπιαγωγείο και θα ολοκληρώνεται στη Γ΄ Γυμνασίου

Τo καινούριο μάθημα στα σχολεία που θα ξεκινά από το Νηπιαγωγείο και θα ολοκληρώνεται στη Γ΄ Γυμνασίου

Ένα καινούριο μάθημα  μπαίνει στα σχολεία με το δικό του πρόγραμμα σπουδών. Θα ξεκινά από το Νηπιαγωγείο και θα ολοκληρώνεται στη Γ΄ Γυμνασίου Το Πρόγραμμα Σπουδών “Περιβάλλον και Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη” θα εφαρμοσθεί σε όλα τα Νηπιαγωγεία, Δημοτικά και Γυμνάσια της χώρας από το σχολικό έτος 2022-2023 σύμφωνα με την απόφαση  ΦΕΚ 2820/Β/6-6-2022 της υφυπουργού Παιδείας κας Ζέττας Μακρή.

Σύμφωνα με  την απόφαση οι στόχοι του  Προγράμματος Σπουδών θα  ολοκληρώνονται σταδιακά με συγκεκριμένο βηματισμό για κάθε τάξη από το Νηπιαγωγείο μέχρι και τη Γ΄ Γυμνασίου. Η εφαρμογή του  Προγράμματος Σπουδών και η συμμετοχή των μαθητών θα γίνει με δύο τρόπους:

Α. με σχέδια εργασίας μικρής χρονικής διάρκειας, στο  πλαίσιο των γνωστικών αντικειμένων,

Β. με μεγαλύτερα σχέδια εργασίας για την ολιστική  προσέγγιση ενός περιβαλλοντικού ζητήματος και προβλήματος στο πλαίσιο των «Εργαστηρίων Δεξιοτήτων»  και των «Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων» (Γυμνάσιο)

Η απόφαση αναφέρει ότι: “Δεν είναι μάθημα με την έννοια της ένταξής του στο ωρολόγιο πρόγραμμα αλλά είναι πολύτιμο εργαλείο/καταστατικός χάρτης των εκπαιδευτικών για την ευόδωση στόχων με προσανατολισμό την αειφόρο ανάπτυξη σε όλο το εύρος των μαθημάτων των ωρολογίων προγραμμάτων Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης”

“Το συγκεκριμένο Πρόγραμμα Σπουδών, είναι πολύ σημαντικό και κεφαλαιώδες, καθώς υπηρετεί ακριβώς αυτή τη βασική στόχευση, κάθετα ως προς όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης και οριζόντια ως προς όλα τα γνωστικά αντικείμενα κάθε τάξης”

Σκοποί της εκπόνησης του  Προγράμματος  Σπουδών είναι:

  • η καλλιέργεια της περιβαλλοντικής συνείδησης των μαθητών/-τριών
  • η διαμόρφωση περιβαλλοντικά ενήμερων μαθητών/-τριών-πολιτών, ικανών να λαμβάνουν αποφάσεις και να συμμετέχουν με  δράσεις σε περιβαλλοντικά ζητήματα και προβλήματα.

 

3ος Βηματισμός/Κύκλος Γυμνασίου

Οι μαθητές/-τριες:

Α ́ τάξη Γυμνασίου

• Να εξοικειωθούν με πρακτικές αειφόρου διαχείρισης των δασών και να ενημερωθούν για τους κινδύνους που τα απειλούν.
• Να διασαφηνίσουν την έννοια και την αξία της βιοποικιλότητας, να διακρίνουν τους παράγοντες που την απειλούν και να αναγνωρίζουν την αναγκαιότητα ανάσχεσης της απώλειάς της.
• Να διαπιστώσουν τις κύριες δυνατότητες της τοπικής ανάπτυξης μέσα από τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του τόπου τους.
• Να εντοπίσουν τις βασικές πηγές κινδύνου για την υγεία τους και την υγεία των κατοίκων της περιοχής τους και να προτείνουν τρόπους πρόληψης και αντιμετώπισής τους.
• Να ενημερωθούν και να εκτιμήσουν τη γεωλογική ποικιλότητα και τον γεωλογικό πλούτο της περιοχής τους.
• Να εφαρμόζουν σχέδιο δράσης προκειμένου το σχολείο τους να γίνει αειφόρο.

Β ́ τάξη Γυμνασίου

• Να διερευνήσουν το πρόβλημα της έλλειψης, της ρύπανσης ή μόλυνσης του πόσιμου νερού και να προτείνουν αειφόρες πρακτικές χρήσης και διαχείρισης των υδάτινων πόρων.
• Να διαχωρίσουν τις καταναλωτικές ανάγκες από τις επιθυμίες τους και να αποκτήσουν υπεύθυνη καταναλωτική συμπεριφορά.
• Να διακρίνουν τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των συμβατικών και των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
• Να αναγνωρίσουν τις περιβαλλοντικές, κοινωνικές και οικονομικές διαστάσεις της κλιματικής αλλαγής και να αναλάβουν δράσεις προκειμένου να μειωθεί η ένταση του φαινομένου του θερμοκηπίου.
• Να ενημερωθούν σε θέματα πρόληψης και αντιμετώπισης των σεισμών και των κατολισθήσεων, καθώς και της ελαχιστοποίησης των συνεπειών τους με τη διεξαγωγή άσκησης-προσομοίωσης του σεισμού στο σχολείο.

Γ ́ τάξη Γυμνασίου

• Να διαπιστώσουν ότι η πολιτιστική κληρονομιά και η πολιτισμική ποικιλότητα αποτελούν πόρους αειφόρου ανάπτυξης της περιοχής τους.
• Να ενημερωθούν σχετικά με τις υποχρεώσεις και τα καθήκοντα του ενεργού πολίτη και να αναπτύξουν θετική στάση και συμπεριφορά ως προς τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.
• Να ενημερωθούν σχετικά με τη βιοκλιματική αρχιτεκτονική και να προτείνουν λύσεις για τη βελτίωση του μικροκλίματος του σχολείου, της κατοικίας και της περιοχής τους.
• Να διαμορφώσουν υπεύθυνη στάση σε θέματα σχετικά με τη διαχείριση γενετικά τροποποιημένων οργανισμών.
• Να οριοθετήσουν την έννοια της αειφόρου ανάπτυξης και να υιοθετήσουν βασικές αρχές της που μπορούν να εφαρμοστούν στην περιοχή τους.
• Να αναζητήσουν λύσεις για τα προβλήματα που δημιουργούνται στο φυσικό, κοινωνικό και οικονομικό περιβάλλον της χώρας, εξαιτίας της υπερκατανάλωσης, της εντατικής γεωργίας, κτηνοτροφίας, αλιείας και της υπερβολικής τουριστικής εκμετάλλευσης.

…………………….

Ε. ΑΞΙΟΛɃΓΗΣΗ
Η αξιολόγηση είναι μια αναγκαία προϋπόθεση / διαδικασία, προκειμένου να ανατροφοδοτηθεί ή να βελτιωθεί η επίτευξη του σκοπού και των βασικών στόχων του ΠΣ. Επομένως, εκείνο το οποίο θα πρέπει να προσδιορισθεί είναι τα κριτήρια της διαμορφωτικής, διαγνωστικής ή συνολικής / τελικής αξιολόγησης, καθώς και τα αντίστοιχα εργαλεία.
Σε ό,τι αφορά τα κριτήρια και με γνώμονα τους οργανωτές, όπως αναφέρθηκαν στην ενότητα Εγγραμματισμός για το Περιβάλλον και την Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη, τα κριτήρια αυτά είναι:

1. Η οικοδόμηση θεμελιωδών γνώσεων, η ανάπτυξη δεξιοτήτων και ικανοτήτων, η διαμόρφωση θετικών στάσεων και συμπεριφορών των μαθητών/-τριών απέναντι στον εαυτό τους, την ομάδα, το περιβάλλον.
2. Η μεθοδολογία που ακολουθήθηκε κατά την υλοποίηση του σχεδίου εργασίας.
3. Η πρωτοτυπία αντιμετώπισης του ζητήματος/προβλήματος.
4. Η διαθεματική προσέγγιση.
5. Το πλήθος, η ετερογένεια και η ποιότητα των πηγών που επιλέχτηκαν.
6. Η ικανότητα οργάνωσης και επεξεργασίας των δεδομένων, των πληροφοριών και των στοιχείων που συγκεντρώθηκαν.
7. Η εξαγωγή/τεκμηρίωση των συμπερασμάτων που προέκυψαν από τα στοιχεία, τις μετρήσεις και τα διαγράμματα.
8. Ο βαθμός αξιοποίησης των ΤΠΕ.
9. Ο βαθμός δυσκολίας του θέματος.
10. Άλλα κριτήρια που ο/η εκπαιδευτικός θεωρεί απαραίτητα για το συγκεκριμένο θέμα.

Σε ό,τι αφορά τα εργαλεία αξιολόγησης είναι εκείνα που χρησιμοποιούνται γενικότερα στην εκπαιδευτική διαδικασία, όπως η καταγραφή στοιχείων σε ημερολόγιο, τα τεστ επίδοσης και εκτέλεσης μιας εργασίας, τα ερωτηματολόγια, οι συνεντεύξεις, οι τεχνικές παρατήρησης, η μαγνητοσκόπηση και μαγνητοφώνηση.
Ένα κλασικό μοντέλο για την αξιολόγηση των σχεδίων εργασίας είναι το μοντέλο «Πριν-Μετά», όπου οι μαθητές/-τριες συμπληρώνουν ένα κατάλληλα διαμορφωμένο ερωτηματολόγιο με ανοικτές ή κλειστές ερωτήσεις, οι οποίες αφορούν γνώσεις, ικανότητες, στάσεις και συμπεριφορές, «Πριν» και «Μετά» την ολοκλήρωση του σχεδίου εργασίας.
Το μοντέλο αυτό αποτελεί τον πιο απλό και ταυτόχρονα αξιόπιστο τρόπο για την αξιολόγηση των προσδοκώμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων.

Για τη συνέχεια πατήστε παρακάτω για να δείτε το πρόγραμμα σπουδών:

fek-2022-6-2820b-Π.Σ.-Περιβάλλον-Εκπαίδευση για τη Αειφόρο Ανάπτυξη-Δημοτικά-Γυμνάσια

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Πηγή άρθρου: Τo καινούριο μάθημα στα σχολεία που θα ξεκινά από το Νηπιαγωγείο και θα ολοκληρώνεται στη Γ΄ Γυμνασίου | fresh-education

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *