Ένας περίβολος περιβάλλει ένα αγρόκτημα που περιλαμβάνει μια στάνη και, στα δεξιά, τέσσερις
κυψέλες και έναν περιστερώνα. Μέσα στο σπίτι μια γυναίκα και ένα ζευγάρι νεαρών ζεσταίνονται
μπροστά στη φωτιά. Έξω, ένας άντρας κόβει ένα δέντρο με ένα τσεκούρι, με καυσόξυλα στα πόδια
του, ενώ ένας άλλος ετοιμάζεται να επιστρέψει, φυσώντας στα χέρια του για να ζεσταθεί.
Πιο πέρα, ένας τρίτος οδηγεί έναν γάιδαρο, φορτωμένο με ξύλα, προς το διπλανό χωριό.
Περιγραφή Του Πίνακα Του Alexander Popov «Φεβρουάριος»,
Ο Popov Alexander Andreevich ήταν γνωστός καλλιτέχνης και έμπειρος δάσκαλος, επικεφαλής του σχολείου της Οδησσού, στη συνέχεια αναγνωρίστηκε ως το καλύτερο εκπαιδευτικό ίδρυμα σε ολόκληρη τη ρωσική αυτοκρατορία. Έχει ζωγραφίσει πορτρέτα, τοπία και συνθέσεις είδους, είναι ένας από τους εκατό καλύτερους ζωγράφους της Ουκρανίας. Ο Alexander Popov γεννήθηκε το 1852 στην επαρχία Yaroslavl. Τα έργα του βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές σε μουσεία στο Κίεβο και την Οδησσό, τον Νικολάεφ, τη Ρίγα, το Οχάκοβο.
Ο πίνακας “Φεβρουάριος” είναι βαμμένος σε λάδι σε καμβά, το μέγεθός του είναι 40 * 60 εκ. Ο Πόποφ απεικονίζει μια ενδιαφέρουσα εποχή του χρόνου, το τέλος του χειμώνα, όταν ο χειμώνας έπαψε να είναι έντονος, και ετοιμάζεται να παραδώσει τα ηνία στην άνοιξη. Οι σταγόνες χιονιού θα ανθίσουν πολύ σύντομα, οι παγετοί θα υποχωρήσουν, οι οφθαλμοί στα δέντρα θα πρηστούν και το πρώτο γρασίδι θα ανέβει, τα πουλιά θα τραγουδούν και τα μανιτάρια θα πάνε στα πρώτα τους ταξίδια.
Ο καλλιτέχνης δείχνει την άκρη του δάσους. Είναι σκορπισμένο με λευκό χιόνι, που εκπέμπει ένα μπλε χρώμα. Διάφορα κούτσουρα είναι ορατά σε αυτό το χιόνι. Είναι το ίδιο μέγεθος και επεξεργάζονται, γεγονός που δείχνει την παρουσία της ανθρώπινης δραστηριότητας. Πιθανότατα, τα δέντρα προηγουμένως αναπτύχθηκαν στην άκρη της άκρης. Μικροί θάμνοι και κάνναβη είναι επίσης ορατά κάτω από το χιόνι. Στο βάθος υπάρχουν πολλά δέντρα. Όλοι τους είναι γυμνοί, χωρίς ένα φύλλο, ντυμένοι με χιόνι.
Οι κορυφές τους, όπως οι κασσίτεροι στρατιώτες, κατευθύνονται προς τα πάνω, πράγμα που δείχνει ήρεμο καιρό. Δεν υπάρχει καταιγίδα χιονιού, zaviruhi, το χειμώνα δεν χρειάζεται πλέον να φασίζουμε, πηγαίνουν για ένα καλά άξιο ανάπαυσης. Στο προσκήνιο, τα δέντρα σπάνια εντοπίζονται, τα μονοπάτια είναι ορατά μεταξύ τους, αλλά στην απόσταση ξεκινάει ένας πραγματικός θάμνος και όλα τα δέντρα συνδυάζονται σε ένα σύνολο – το ρητό είναι αλήθεια: “Όσο πιο μακριά στο δάσος, τόσο πιο πυκνά μεγαλώνουν τα δέντρα.” Ο ουρανός είναι μπλε, αλλά ζοφερός. Δεν υπάρχουν ακτίνες του ήλιου στην εικόνα, κάτι που μπορεί να δείχνει ότι έρχεται το βράδυ.
https://el.uobjournal.com/2602-description-of-the-painting-by-alexander-popov-febru.html
Παρ’ όλα αυτά ο Φεβρουάριος με τις ανθισμένες αμυγδαλιές είναι επίσης και προπομπός της άνοιξης, όπως μας λέει και η παροιμία: «Ο Φλεβάρης κι αν φλεβίσει, καλοκαίρι θα μυρίσει».
Ο μύθος της Αμυγδαλιάς:
Και μαζί με την οργιάζουσα φύση έρχονται και οι οργιαστικές τελετουργίες της Αποκριάς. Όπως αναφέρει ο Χριστόφορος Μηλιώνης:
«Κύριο χαρακτηριστικό των εορτών αυτών είναι η μεταμφίεση (μασκαράδες, καρναβάλια), το γλέντι, οι βωμολοχίες και τα σκώμματα, που σκοπό έχουν να ξυπνήσουν τις δυνάμεις της γονιμότητας. Αρχίζουν με το Τριώδιο, κορυφώνονται τις Αποκριές (την Κυριακή της Κρεοφάγου και, κυρίως, της Τυρινής) και τερματίζονται την Καθαρή Δευτέρα, με έξοδο στο ύπαιθρο, με φαγοπότι και “σαρακοστιανά” (λαγάνες, δηλαδή άζυμα, παστά ψάρια, ταραμά, τουρσιά, φρέσκα κρεμμυδάκια και σκόρδα), με χορούς και χαρταετούς».
— Χριστόφορος Μηλιώνης
Η αρχή του Τριωδίου αναγγελλόταν με πυροβολισμούς και με ταμπούρλα και γινόταν ιδιαίτερα αισθητή την Τσικνοπέμπτη. Όπως αναφέρει ο Γεώργιος Ν. Αικατερινίδης,
«την Τσικνοπέμπτη, σφάζονται σε πολλά μέρη τα χοιρινά, κυρίως στη νότια Ελλάδα και σε ορισμένα νησιά. Το Σάββατο όμως της ίδιας εβδομάδας, καθώς και τα δύο επόμενα Σάββατα, της Τυρινής και εκείνο της πρώτης εβδομάδας της Σαρακοστής, των Αγίων Θεοδώρων, είναι αφιερωμένα στη μνήμη των πεθαμένων. Στα Ψυχοσάββατα αυτά φαίνεται ότι συνεχίζεται αρχαία συνήθεια, αν λάβουμε υπόψη ότι στα Ανθεστήρια, που τελούνταν στην αρχαία Αθήνα την ίδια περίπου εποχή που σήμερα είναι οι Αποκριές, η τρίτη ημέρα, οι Χύτροι, ήταν ημέρα των ψυχών, με προσφορές πανσπερμίας στους νεκρούς και σπονδές από νερό πάνω στους τάφους».
— Γεώργιος Ν. Αικατερινίδης
Στα Ψυχοσάββατα οι ψυχές κάθονται επάνω στα δέντρα και τα βλαστάρια του αμπελιού, γι’ αυτό δεν κόβουν ως τότε βλαστάρια, μήπως πέσουν οι ψυχές που είναι καθισμένες επάνω σε αυτά και κλάψουν. Σύμφωνα με τον Γεώργιο Δημητροκάλλη, «τούτο το κάθισμα των ψυχών πάνω στα δέντρα έχει ρίζες προχριστιανικές, κι έχουμε παραστάσεις αρχαίες, κι ακόμα και χριστιανικές, κι ας μην το ‘χει στις διδαχές του ο χριστιανισμός. Αυτό γιατί αυτές οι δοξασίες είναι πανάρχαιες και οικουμενικές, αποκαλούν μάλιστα των φύλλων του δάσους το θρόισμα, ψυχοθρόισμα, μουρμούρισμα των ψυχών».
Τα έθιμα της Αποκριάς έχουν όμως πολλές προεκτάσεις πέρα από τον ανανεωτικό, γόνιμο και θρησκευτικό χαρακτήρα τους. Όπως αναφέρει ο Λευτέρης Αλεξάκης, «ιδιαίτερα η τελευταία μεγάλη Αποκριά (της Τυρινής) δίνει την ευκαιρία να αναζωογονηθούν και να ενισχυθούν οι οικογενειακοί και γενικότερα οι συγγενικοί δεσμοί, να εκφραστεί ο σεβασμός των νεοτέρων προς τους ηλικιωμένους, ιδιαίτερα των νυφάδων προς τα πεθερικά, να σμίξουν απομακρυσμένοι συγγενείς και να περάσουν ευχάριστα λίγο πριν από τη μεγάλη νηστεία της Σαρακοστής».
Αλλά και η επόμενη ημέρα, η Καθαρά Δευτέρα, παρ’ όλα τα νηστίσιμα φαγητά της, δεν είναι παρά «μία προέκταση της αποκριάτικης περιόδου, με κύρια στοιχεία την αθυροστομία, τα αλληλοπειράγματα, τα σκώμματα, τη σάτιρα, που σε κανέναν δεν προκαλούν ενόχληση, αλλά, αντίθετα, όλοι τα επιδιώκουν, για το καλό», όπως αναφέρει ο Γεώργιος Ν. Αικατερινίδης. Κι έτσι με γέλιο και τραγούδια και το πέταγμα χαρταετών αποχαιρετούσαν την Αποκριά: «Επέρασε η Αποκριά με λύρες με παιχνίδια/ και μπήκε η Σαρακοστή μ’ ελιές και με κρομμύδια» και «Τ’ ακούτε τι παράγγειλε η Καθαρή Δευτέρα;/ Πεθαίν’ ο Κρέας, πέθανε, ψυχομαχάει ο Τύρος/ σηκώνει ο Πράσος την ουρά κι ο Κρέμμυδος τα γένεια/ Μπαλώστε τα σακούλια σας, τροχίστε τα λεπίδια/ στον τρανό τον πλάτανο να μάσουμε Στεκούλα».
Εορτές[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]
Οι κραιπάλες όμως της Αποκριάς εξαγνίζονται με τα Συμόγιορτα, ένα τριήμερο αφιερωμένο σε τρεις αγίους: τον Αϊ-Τρύφωνα την 1η, την Υπαπαντή στις 2 και του Αϊ-Συμιού (Αγίου Συμεών) στις 3 του μήνα. Σύμφωνα με τη λαϊκή παράδοση, ο καιρός την ημέρα της Υπαπαντής μπορεί να βοηθήσει στην «πρόβλεψη» των μεταβολών του καιρού που θα ακολουθήσει: «Καλοκαιρία της Παπαντής, μαρτιάτικος χειμώνας» και «Ό,τι καιρός κάμει στη Παπαντής, θα τον κάμει σαράντα μέρες». Τον Φεβρουάριο γιορτάζει επίσης και ο Άγιος Χαράλαμπος (στις 10 του μήνα), ο οποίος θεωρείται ότι προστατεύει από την πανώλη, ενώ στις 19 γιορτάζει η Αγία Φιλοθέη η Αθηναία.
Παραπομπές[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]
Πηγές[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]
- Διονύσης Π. Σιμόπουλος, «Οι Μήνες Ιανουάριος και Φεβρουάριος», Γεωτρόπιο Ελευθεροτυπίας, Τεύχος 507 (2 Ιανουαρίου 2010).
- Συλλογικό (Επιμέλεια: Κωστής Γιούργος), «Αφιέρωμα: Φεβρουάριος», ΕΠΤΑ ΗΜΕΡΕΣ Καθημερινής (4 Φεβρουαρίου 2001)
- Κωνσταντίνος Μηνάς, «Λαογραφικές παρετυμολογίες», Λαογραφία, τομ. 30 (1975), σελ. 17-30.
Εξωτερικοί σύνδεσμοι[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]
- Παναγιώτης Βαχτσαβάνης, Για να μην τα πάρει ο ποταμός: Λαογραφία Φεβρουαρίου, Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο