ΟΛΤΕΕ: Συρρίκνωση των ΕΠΑ.Λ – Σε αντίθετη Πορεία από τις Ευρωπαϊκές Δεσμεύσεις η Ελλάδα

ΟΛΤΕΕ: Συρρίκνωση των ΕΠΑ.Λ – Σε αντίθετη Πορεία από τις Ευρωπαϊκές Δεσμεύσεις η Ελλάδα

Έχουν κοπεί τμήματα ειδικοτήτων Γ τάξης ακόμα και με 7 και 8 μαθητές και στην Α’ και Β’ τάξη με 12 οδηγώντας σε απόγνωση τους μαθητές και τους γονείς.

Η έναρξη της σχολικής χρονιάς βρίσκει τα Επαγγελματικά Λύκεια σε κρίσιμη κατάσταση, με εκατοντάδες ολιγομελή τμήματα Πανελλαδικά, να μην έχουν λάβει την απαραίτητη έγκριση για τη λειτουργία τους, με αποτέλεσμα να μην εμφανιστούν ως επιλογή στη Β’ Φάση ηλεκτρονικών εγγραφών που ξεκινά από 02/09/24. Απαράδεκτο είναι το γεγονός ότι έχουν κοπεί τμήματα ειδικοτήτων Γ τάξης ακόμα και με 7 και 8 μαθητές και στην Α’ και Β’ τάξη με 12 οδηγώντας σε απόγνωση τους μαθητές και τους γονείς.

Αυτό το γεγονός δεν είναι τυχαίο, αλλά αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης στρατηγικής του Υπουργείου Παιδείας και της κυβέρνησης που φαίνεται να στοχεύει στη συρρίκνωση του δημόσιου πυλώνα της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, όπως εκφράζεται από την απαράδεκτη και αναχρονιστική Υπουργική Απόφαση Φ12/134644/Δ4/8-8-2017. Η απόφαση αυτή, η οποία καθορίζει τον ελάχιστο αριθμό μαθητών για τη δημιουργία τμημάτων στα ΕΠΑΛ, σε συνδυασμό με την απαράδεκτη διαδικασία των ηλεκτρονικών εγγραφών, που στραγγαλίζει τα ΕΠΑ.Λ σε σχέση με τα ΓΕΛ, για τα οποία δεν ισχύει κανένας περιορισμός, έχει οδηγήσει στην κατάργηση τομέων και ειδικοτήτων, σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και κάποιους νομούς στην επαρχία επιλεκτικά, όπως φαίνεται από την με αρ. πρωτ.: 97390 / Y2/30/8/2024 «Έγκριση, κατ’ εξαίρεση για το σχολικό έτος 2024-2025, της λειτουργίας ολιγομελών τμημάτων Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑ.Λ. και Π. ΕΠΑ.Λ.)», περιορίζοντας ακόμη περισσότερο τις ευκαιρίες των μαθητών να ακολουθήσουν τον τομέα ή την ειδικότητα που επιθυμούν και να αποκτήσουν τις δεξιότητες που χρειάζονται.

Αυτή η πολιτική έρχεται σε αντίθεση με τις δεσμεύσεις των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την ενίσχυση και τον εκσυγχρονισμό της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης (ΕΕΚ). Τα κράτη της ΕΕ έχουν δεσμευτεί και έχουν θέσει ως στόχο την εναρμόνιση της ΕΕΚ στις ανάγκες της αγοράς εργασίας και την εξασφάλιση ότι όλοι οι μαθητές έχουν πρόσβαση σε ποιοτική εκπαίδευση, ανεξαρτήτως του τόπου διαμονής τους. Οι δεσμεύσεις αυτές περιλαμβάνουν επίσης την προώθηση της ισότητας των ευκαιριών και την εξασφάλιση ότι κανένας μαθητής δεν θα μένει πίσω λόγω παραλείψεων στο εκπαιδευτικό σύστημα. Σύμφωνα με το Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της ΕΕ ο οποίος αναγνωρίζει την πρόσβαση στην εκπαίδευση και στην επαγγελματική και τη συνεχιζόμενη κατάρτιση ως ένα θεμελιώδες δικαίωμα.

Ωστόσο, η σημερινή πραγματικότητα δείχνει ότι οι υποσχέσεις αυτές δεν τηρούνται, με αποτέλεσμα να πλήττονται οι μαθητές των ΕΠΑΛ και να υπονομεύεται η ικανότητά τους να αποκτήσουν τις δεξιότητες που απαιτούνται για την αγορά εργασίας και την επαγγελματική τους ανάπτυξη, αλλοιώνοντας τις ανάγκες της αγοράς εργασίας. Είναι επιτακτική ανάγκη το Υπουργείο Παιδείας να επανεξετάσει αυτή την πολιτική και να διασφαλίσει ότι η επαγγελματική εκπαίδευση θα παραμείνει ένας ελκυστικός και προσβάσιμος δρόμος για όλους τους μαθητές, συμβαδίζοντας με τις ευρωπαϊκές κατευθύνσεις και δεσμεύσεις.

Ζητούμε

• Όλα τα τμήματα που έχουν εγγεγραμμένους μαθητές να είναι αυτομάτως και εγκεκριμένα τμήματα.
• Τη δυνατότητα εμφάνισης όλων των τμημάτων στις ηλεκτρονικές εγγραφές της Β’ Φάσης με δυνατότητα της αλλαγής αίτησης – μετεγγραφής των μαθητών σε όλα τα τμήματα που υπάρχουν εγγεγραμμένοι μαθητές.
• Την κατάργηση της Υπουργικής Απόφασης Φ12/134644/Δ4/8-8-2017 «Ελάχιστος αριθμός μαθητών για τη δημιουργία τμήματος Γενικής Παιδείας της Α ́ Τάξης, τμήματος Τομέα της Β ́ Τάξης και τμήματος Ειδικότητας της Γ ́ Τάξης Επαγγελματικού Λυκείου (ΕΠΑ.Λ.).»

ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΤΕΧΝΙΚΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Από το Διοικητικό Συμβούλιο

 

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *